Friday, 9 December 2011

Dunia kampusku....

4 Disember 2011....

Bermulanya langkahanku...
Langkahan dalam dunia jihad ilmu...
Berbaju kurung dan bertudung labuh...itu imejku semenjak memasuki kampus UM...dan sememangnya itu imejku semenjak berumur 13 tahun...
Ramai senior yang bertanya...
"adik,budak nilam puri ke dulu?"
"erk...xde lah..stpm.."
emm...
Itu cerita 3 bulan yang lepas...

Hari ini??

Cabaran dunia kampus...
ahh...
terkadang...kelelahan sendiri...terkadang tanpa di duga air mata mengalir...
di sini kepada siapa nak diharapkan??keluarga?jauh di kampung sana...sahabat tercinta?juga jauh di mata...kepada siapa ingin ku luahkan bebanan ini..??Terasa sangat tidak tertanggung....

Hari demi hari...
dunia kampus ku kenali...
Dunia ini mengajarku erti serius dan sentiasa berfikir...
sehingga aku terlupa pada diriku yang dahulu...
kalau dahulu amanat yang kupikul menyebabkan aku menjadi seorang yang tegas...namun hari ini??aku seolah-oah kehilangan semangat amirah yang dulu...aku tidak mampu membahagikan masaku dengan baik...dunia dakwah..ku pingirkan ke tepi..apa yang terlayar di skrin mata dan matlamat sekarang adalah EXAM!!

Hari demi hari...kerunsingan mula menjalar...di mana hatiku yang dahulu??
Imanku semakin gersang...kenapa dengan aku ni??
Iman yang mula menipis mula memberontak tidak senang dengan nafsu dunia yang kian memuncak...imanku cemburu...akal ku di asak...setiap saat di asak dengan soalan..

"di mana dirimu yang dahulu???"
Yang tidak pernah tunduk pada kelelahan...yang pantang berdiam diri pada mereka yang berbuat silap..yang menjadikan solat adalah tempat berehat...sejadah adalah tilammu...dahi adalah bantalmu...kain sembahyang adalah selimutmu....
ahh!!di mana diri mu yang dulu???

Allah.......jauhnya aku daripada-Mu Tuhan....
video

_________________________________________________________________
Hari itu..pada pagi yang hening...Dia menggerakkan hatiku..membangunkan jasadku selepas dimatikan seketika..
Alhamdulillah...
Aku tersungkur sujud dalam kehibaan...hibanya hati tatkala merasakan Dia masih sudi menjemputku menjadi tetamu dinihari-Nya...
Allah...malunya aku pada-Mu Tuhan...
Tiada permintaan lain melainkan pengaduan rindu dan ampunan dosa-dosa semalam...

"Allah ya Rabb...andai hati ini telah mati...kurniakan daku hati yang baru...maafkan hamba-MU ya Rabb kerana lalai daripada matlamat sebenar penciptaanku...ampunilah segala dosaku ya Allah..."

Alhamdulillah...
tiada pengucapan lain melainkan hamdalah kepada-Nya...

Hembusan bayu yang tidak pernah diminta bayarannya ku nikmati sepuasnya seusai sahaja bertahajjud...alhamdulillah...tekad hatiku..ku ingin melangkah mencari hati dan diriku yang dahulu... alhamdulillah...Dia menuntun setiap langkahanku...malunya amat terasa...malunya aku dengan kasih sayang-Mu Tuhan...namun.itulah diriku...bagiku...meskipun malu yang teramat aku akan tetap menjadi si fakir kepada Pencipta-ku...meskipun selalu berbuat kesilapan sehingga mengundang kemurkaan-Nya..aku akan tetap menadah tangan memohon ampunan...dan apa yang menjadi harapanku agar Dia Yang Esa tidak menghilangkan perasaan malu itu dalam diriku...

Exam??
Masih lagi memikirkannya..mustahillah untuk meninggalkannya...alhamdulillah...
ku punyai seorang abang...seorang abang yang banyak mengajarku erti kehidupan...ku pelajari daripadanya sedikit demi sedikit...ku contohi sikapnya yang cekal dalam melalui liku-liku kehidupan...dialah penguat hatiku selepas segala pengaduan ku curahkan kepada Kekasih tercinta...dialah qudwah hasanahku selepas baginda s.a.w...

kekasih hati tercinta yang juga merupakan sahabatku juga telah menghadiahkan sepotong ayat suci Al-Quran sebagai hadiah buatku...barakallah alaik Sharifah Asma Fashihah...
Seorang sahabat tersayang juga telah menghadiahkanku kata-kata semangat..."kita tak perlu kejar dunia...biar dunia mengejar kita....tak perlu kejar pointer tapi kejarlah ilmu agar pointer yang mengejar kita..."hehe...lucu jugak ayat dia yang terakhir tu ya??tapi ayat inilah yang menguatkan lagi tekadku..

Subhanallah...dalam senyuman ku ucapkan jutaan terima kasih buat mereka dan ramai lagi insan-insan yang rapat denganku datang menghulurkan semangat buatku...alhamdulillah...
dan hanya Allah yang mampu membalasnya...

Dunia dakwah pula bagaimana??
Alhamdulillah wa insya-Allah...seiring dengan perjalananku sebagai seorang siswi...
Aku berpegang pada satu prinsip...jika tak boleh buat semua jangan tinggal semua...

Ayuh!!
Melangkah duhai mujahidah!!
Kamu ansarullah bukan!!!??

Insya-Allah...
Hayati bersama...



No comments:

Post a Comment