Thursday, 29 December 2011

DAKWAH...!! PRACTICE MAKE PERFECT..!!

n_n
practice make perfect 
yeah...
nak praktik apa ni?
DAKWAH!!
yup dakwah...
satu soalan untuk kamu yang membaca 

"DAKWAH ITU MILIK SIAPA??"
KITA?KAMU?SAYA?atau siapa??

Dakwah...milik kita bersama..tugas saya dan kamu!!

Alasan biasa yang kita dengar...
"Saya tak mampu..."
"Saya tak layak.."
"Saya tak ada ilmu yang banyak..."
"Saya seorang pendosa.."
"Saya tak hafal dalil Quran...tak ingat hadis..."
"Saya bukan budak sekolah agama.."
"Saya bukan budak akademik Islam..."
Saya.....saya.....saya......dan seribu alasan saya lah.....
sampai bila nak memberi alasan ni..???

Temanku..saudara seislamku...sahabat seperjuanganku....
Ana mengajak kamu merenung dan berfikir...

Seorang pemain bola sepak yang terkenal...tidak kisahlah sesiapa pun David Beckham ke.. Thierry Henry ke..Ronaldinho ke...Safi Sali ke..sape2 lah kan...boleh ke di awal permulaan penglibatan mereka dalam dunia bola sepak mereka terus jadi pemain yang menjadi rebutan kelab-kelab bola sepak yang terkemuka?? Mustahillah jika mereka tiada bakat...nah!! Di mana bakat tu muncul??
Bakat perlu diasah..digilap...dilatih..dan ianya mestilah berterusan
untuk apa?? untuk jadi superb players...

Apa dalam mindamu berfikiran mereka yang hebat itu sememangnya hebat semenjak lahir lagi??
Ana pernah terbaca satu kata-kata motivasi...semua manusia dilahirkan dengan kudrat boleh 'terbang'..cuma terpulang pada mereka untuk melakukannya atau tidak...

yup...terpulang pada kita sama ada untuk melakukan perubahan atau tidak...
sejarah tidak tercipta sendiri tapi kita yang perlu mencipta sejarah..!! Tidak akan berlaku perubahan andai kita tetap dan terus tidak berganjak dari takat yang lama...perubahan itu satu kemestian untuk mencipta sejarah!!

Sama cerita kita pada mulanya...
seorang da'ie/pendakwah/mubaligh...perlu dilatih...dilatih dengan segala aspek...bermula cara pengislahan diri hingga cara berdakwah...
Apa itu islah??
Islah adalah satu bentuk pengislahan diri untuk meningkatkan kembali untuk memantapkan lagi iman kita dengan pengisian2 rohani,ilmu dan sebagainya yang mana boleh menambahbaik apa yang terkurang dalam diri...

DAKWAH??

Dakwah mengikut Kamus Dewan Edisi ketiga ialah kegiatan menyeru dan meyakinkan orang lain supaya menerima sesuatu kepercayaan.

Menurut Ensiklopedia Islam dakwah membawa maksud setiap kegiatan yang bersifat menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah s.w.t sesuai dengan garis akidah, syariat dan akhlak Islamiah. Secara kebahasaan, dakwah adalah kata dasar (masdar) dari kata kerja da’a-yad’u yang bererti panggilan, seruan atau ajakan. Kata dakwah sering dirangkaikan dengan kata “ilmu” dan kata “Islam”, sehingga menjadi “ilmu dakwah” dan “dakwah Islam” atau al-da’wah al-Islamiyah[
Ensiklopedia Islam. 1994. Cet. 3. J.1. Jakarta: PT Ichtiar Baru Van Hoeve. Hlm: 280]

Jelas bukan??
Nak dalil??
emm....

Allah s.w.t berfirman:

Maksudnya:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha Suci Allah (dari segala i’tiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain”.


Surah Yusuf (13): 108


Jelas??
Saya tak berani la nak cakap depan2...nak pegang mic pun tak pandai..
(alahai...sama macam aku dulu la ni...)
There's no more reason la awak...
facebook ada...twitter ada...blog ada...em..apa lagi??segala macam lah...xbrani cakap luahkan dalam bentuk kata-kata...tak tahu nak cakap apa..copy paste je benda2 baik...then sebarkan...Allah tidak menilai kuantiti usaha kita tapi kualitinya...stakat mana yang kita mampu..maka usahakan sebaik mungkin...khair insyaAllah...cuma niat itu penting..semua yang dilakukan mestilah kerana Allah...ikhlas juga...kerana ikhlas adalah ruh ibadah (al-ikhlas ruhul 'ibadah) dan ilmu yang nk disampaikan tu benar..


Temanku..saudara seislamku...sahabat seperjuanganku....


kita tidak akan mampu menjadi insan yang hebat andai hanya ada angan2 dalam fikiran...
kita tidak akan mampu melangkah andai kita hanya tahu memandang dan menetapkan cita2 dalam hati tapi tidak melaksanakan...
kita tidak akan mampu menjadi insan yang cekal hanya dengan memandang ujian yang menimpa insan lain...
tapi..
kita boleh menjadi hebat dengan kita ubah fikiran dan minda kita...
jika tersalah langkah..betulkan kembali..
jika tersilap jalan cari semula jalan yang benar...
jika di uji sabar dan bangkit semula...
bangkit semula dengan seribu satu ibrah yang kita dapat daripadanya...
semua itu melatih kita menjadi insan yang cemerlang...
mungkin kita tidak mampu menawan hati manusia..
tapi percayalah usaha kita yang ikhlas itu akan memampukan kita menawan puncak syurga...


______________________________________________________________________________
 
"post ini ditujukan buat diriku sendiri...yang mungkin sedang dalam kelemahan..kelelahan...huhu...it's just to make me be more positive with this life...as a student..as a da'ie...doa mu teman ku pinta...barakallah alaikum...insyaAllah bittaufiq wannajah..."_fazlina ismail_
ana tinggalkan lagu untuk kamu semua...hayati bersama...khair insyaAllah..=)

Saturday, 24 December 2011

HATIKU MILIKMU...


Firman Allah SWT:
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.” (‘Ali Imran:142).

Hatiku milik-Mu ya Rabb....
Meskipun telah jauh ku meninggalkan-Mu...
namun akhirnya aku kembali jua pada-Mu..
kembalinya aku pada-Mu bukanlah qudratku..
namun itu adalah kehendak-Mu...

Hatiku milik-Mu ya Rabb...
Kau mengujiku tanpa aku sedari...
Lantaran kotornya hati daripada sirna hidayah-Mu Tuhan...
Hati ini tidak merasa kan ujian-Mu...
Maka tersungkurlah aku dalam lembah yang hina...
yang tidak bertepi dosa dan debu maksiat...


Ya Rabb...
Benarkah Engkau telah melepaskan tanganku daripada pegangan-Mu??
Hati ini hiba bila memikirkan Engkau tidak menyayangi diri ini lagi...
Betapa jauhnya aku daripada-Mu Tuhan...


Ya Rabb...
Dengari bisikan hatiku...
Aku memerlukan-Mu...
sehina apa pun diriku terimalah walau secebis cuma rasa cintaku pada-Mu...

Ya Rabb...
Menyedari aku bukanlah sesiapa pada pandangan-Mu..
Lantas ku nekadkan hati memulakan langkah yang baru...
Agar jatuh pandangan-Mu kepadaku insan hina-dina ini...


Ya Rabb...
Akulah hamba-Mu yang selalu berbuat dosa...
Akulah hamba-Mu yang selalu mungkir janji pada-Mu...
dan akulah jua insan hina yang memohon ampunanmu 
di kala dinihari menjelma...
Ampuni dosaku...
Sejahterakan hatiku yang Rabb...
agar Firdausi yang ku pinta saban hari  menjadi nyata...

Ya Rabb...
Firdausi Mu ku damba...
Ampuni tiap khilafku Tuhan...
Bukanlah dengan amalku ku pinta syuga-Mu...
namun...dengan Rahmat-Mu ya Ilahi...
Dengan Rahmat-Mu...
Golongkan daku dalam kalangan mereka yang soleh....

Amien ya rabbal alamin...


_nukilan fazlinaismail91_




 

Tuesday, 20 December 2011

EXAM FEVER @ DEMAM EXAM!!

Perjalanan demi perjalanan...
Dari kecil hingga sekarang dan insyaAllah sehingga hayat dikandung badan...
ILMU tetap dicari dan digali...
 
Saban hari menuntut ilmu...
Siang menghadiri kuliah dan tutorial..
malam pula??
mentala'ah..@mengulangkaji..
huhu...
hampir semua waktu digunakan untuk study..
bagus la tu...
memang tu la kerja kita sebagai seorang student...betul ke??


Ana tersedar sesuatu..dan ana ingin kongsikan dengan kamu semua...
Ilmu...
ya ilmu...
dulu..semasa ana masih seorang pelajar sekolah..
ketika itu musim exam fever...huhu..
saat itu sudah pun melebihi jam 12 malam..ana masih berteleku di meja study...semata-mata ingin 'mengkhatamkan' semua topik yang ustaz dah ajar...alhamdulillah hampir pukul 3 pagi ana selesai menghafal semua topik...penat bukan kepalang...tapi takpe...exam cuma sekali...jadi buatlah yang terbaik..

Semasa dalam dewan exam...
Soalan 1..alhamdulillah...aku dah hafal semalam...insyaAllah boleh buat ni...
Soalan 2 -soalan yang terakhir...alhamdulillah...semua yang ana baca semua keluar exam...(dah khatamkan...tak hairanla kan...)
YUP...
itu..baru tengok soalan kawan...
Masa nak jawab???
Dengan lafaz basmallah dan tawakal sepenuhnya kepada Allah...
ana mula melarikan pena...melakar semua yang tersimpan di dada...

Satu perenggan siap...dua perenggan siap...perenggan ketiga???
Blurrrrrr......."aik..kanapa ni??"
Hati masih tenang...kalimat zikir tidak putus di bibir...Allah....
Sudah jenuh berselawat..sudah jenuh beristigfar...namun??
Allah tak izinkan juga ilmu tu datang...semuanya kelam...hatiku dihijab...Allah...
mataku mula digenangi air...air apa ya??hehe...air mata la...(ish3...manja betul...)
Ana berbaik sangka dengan Allah...
"xpe,xpe..tinggal dulu..buat soalan lain..."

Soalan 2..
Alhamdulillah...perenggan pertama dan kedua dapat buat dengan baik...perenggan ketiga???
Blurrr......
Semua soalan yang ana jawab semuanya macam tu...
Masih bertenang...
Ana muhasabah diri balik...apa yang aku dah buat ni??
Jenuh berselawat....jenuh beristigfar...sehingga menitis air mata...air mata yang tidak dipinta untuk keluar...namun,semuanya tidak mendatangkan hasil...
dengan tawakal sepenuhnya kepada Yang Maha Tahu...ana menghantar kertas jawapan...
"xpe la..."imanku berbisik...
namun akalku??akalku tidak boleh menerima kenapa semua tu berlaku...
dalam hati.."i'm loss 1A..."

Di atas sejadah...sejadah yang juga merupakan tilamku...
Ana muhasabah balik...mencari-cari jawapan...menyoal takdir Allah...
kenapa, mengapa??
dalam lena ku temui jawapannya....

Baiknya Allah...
Dia memberikanku satu pengalaman yang cukup bermakna...mengajarku dengan tarbiah-Nya yang tersendiri...melatihku dalam deraian air mata...mengusap jiwaku dengan ketenangan dalam setiap perkara...membiarkanku berfikir..tidak pernah meninggalkanku tatkala aku menyoalkan takdir-Nya.. Betapa baiknya ALLAH...
Apa yang ana dapat??
ILMU ITU ADALAH MILIK-NYA...
meskipun kita berusaha bermati-matian...meskipun kita rasa kita dah cukup bersedia dengan segala ilmu yang ada...namun,SIAPA KITA UNTUK MEMBUKTIKAN 100% yang ada dalam dada kita itu adalah untuk selamanya??SIAPA KITA UNTUK MENJADIKAN ILMU ITU HAK MILIK KITA SEPENUHNYA??
Sahabatku...sedarilah... KITA HANYALAH SI FAKIR YANG TIDAK PUNYA APA...

Ingin tahu markahku??
 hehe..
Alhamdulillah..
Percayakan Allah itu Maha Adil??Percayakan Allah itu tidak pernah menzalimi hamba-hamba-Nya??
Ya!! Kita imani semua itu...
Alhamdulillah...i'm not loser...i'm still get A...even not 1A...

 Sahabatku...terkadang nilai tawakal kita bisa mengatasi semua usaha yang pernah kita lakukan...jadi..apa yang penting??kerja...sama..!!(macam wonderpet lak...)

Ya!! KERJASAMA DENGAN ALLAH S.W.T...

Habis??apa tunggu lagi??
Ayuh bersamaku kita melangkah menjadi hamba yang betul2 cooperate dengan Allah s.w.t..
khair insyaAllah...

Monday, 12 December 2011

Solehnya abang....

Suatu pagi yang cukup bersemangat...
Alhamdulillah...

Suami : Nyamannya pagi ni kan sayang?

Si isteri tersenyum meraikan kata-kata suami tercinta...
Pagi itu si isteri mengenakan baju blaus putih disedondongkan dengan skirt dan tudung hitam...

Suami : Cantiknya sayang abang...nak ke mana?
Isteri  : La..kan tadi kata nak g mall?
Suami : Sayang....sayang cantik sangat kalau pakai macam ni depan abang...abang tahu pakaian ni dah    tutup aurat sayang...tapi kan...abang lebih suka sayang pakai jubah @ baju kurung...sopannya...

Si isteri tersenyum...

Isteri : Solehnya abang...terima kasih...terima kasih jaga pakaian sayang...terima kasih selalu ingatkan sayang supaya solat di awal waktu walaupun abang sibuk...thank you sweetheart for everthing...makin sayang Sayang kat abang....


p/s : Kisah ini dipetik dari sebuah kisah 'SOLEHNYA ABANG' dan kisah ini tidak ada dalam mana2 laman web ye....jadi jangan cari...sebab takkan jumpa...hehe

emmmm...

Solehkan si suami?
Solehah tak si isteri?
Mestilah.....

Cuba renungkan duhai muslimatku...
Apa kamu tidak ketahui pada dirimu terdapat suatu keajaiban?
Wanita adalah salah satu keajaiban yang Allah ciptakan di dunia ini...
Wanita...dirimu lemah...akuilah itu...
Wanita...dirimu mudah tersentuh..dan mudah juga gugurnya air mata...
Wanita...akui juga dirimu senang dengan pujian...akui juga dirimu tersangat suka dimanjai dan dibelai...akuilah...semua wanita punya naluri demikian...sekeras mana pun kamu...sekasar mana pun dirimu...(dalam hati ada taman juga kan??)

Lemahkan wanita??
Betul ke wanita lemah lantaran sifat-sifatnya ni??

emmm...

Di sebalik kelemahan wanita terdapat sejuta hikmahnya....
Mudahnya air matamu mengalir...menyebabkan ramai adam menumpah simpati padamu..jika suami pula lihat isteri menangis pasti hatinya turut hiba kan??Pasti luntur segala kemarahan dan rajuknya padamu...
Lembutnya bicaramu...menyenangkan hati semua orang...bagi suami mu...engkaulah buah hatinya...penyejuk matanya...
Lantaran jiwamu yang mudah tersentuh ramai si adam akan menjaga tutur bicaranya denganmu bukan?

Jadi di mana kurangnya dikau duhai muslimat??
Duhai muslimatku sayang...pelihara auratmu...bukan Allah sengaja menyusahkanmu...
Setiap apa yang ada pada dirimu cukup berharga...hanya insan yang benar-benar layak mampu memilikinya...
Tutuplah auratmu dengan sempurna...
Ibaratkan diri seperti kuih..
Satu hidangan hanya ditutupi surat khabar...satu lagi ditudung dengan penutup...
Kedua-duanya bertutup bukan?
Agak-agaknya yang mana menjadi pilihan hati si pembeli?
Semestinya yang bertutup rapatkan?
Jadi...duhai muslimatku sayang..dirimu terlalu bernilai..tutuplah aurat dengan sempurna...tutup bukan balut ye sayang...fahamkan??

Sama-sama manfaatkan...
Khair insya-Allah...

Friday, 9 December 2011

Dunia kampusku....

4 Disember 2011....

Bermulanya langkahanku...
Langkahan dalam dunia jihad ilmu...
Berbaju kurung dan bertudung labuh...itu imejku semenjak memasuki kampus UM...dan sememangnya itu imejku semenjak berumur 13 tahun...
Ramai senior yang bertanya...
"adik,budak nilam puri ke dulu?"
"erk...xde lah..stpm.."
emm...
Itu cerita 3 bulan yang lepas...

Hari ini??

Cabaran dunia kampus...
ahh...
terkadang...kelelahan sendiri...terkadang tanpa di duga air mata mengalir...
di sini kepada siapa nak diharapkan??keluarga?jauh di kampung sana...sahabat tercinta?juga jauh di mata...kepada siapa ingin ku luahkan bebanan ini..??Terasa sangat tidak tertanggung....

Hari demi hari...
dunia kampus ku kenali...
Dunia ini mengajarku erti serius dan sentiasa berfikir...
sehingga aku terlupa pada diriku yang dahulu...
kalau dahulu amanat yang kupikul menyebabkan aku menjadi seorang yang tegas...namun hari ini??aku seolah-oah kehilangan semangat amirah yang dulu...aku tidak mampu membahagikan masaku dengan baik...dunia dakwah..ku pingirkan ke tepi..apa yang terlayar di skrin mata dan matlamat sekarang adalah EXAM!!

Hari demi hari...kerunsingan mula menjalar...di mana hatiku yang dahulu??
Imanku semakin gersang...kenapa dengan aku ni??
Iman yang mula menipis mula memberontak tidak senang dengan nafsu dunia yang kian memuncak...imanku cemburu...akal ku di asak...setiap saat di asak dengan soalan..

"di mana dirimu yang dahulu???"
Yang tidak pernah tunduk pada kelelahan...yang pantang berdiam diri pada mereka yang berbuat silap..yang menjadikan solat adalah tempat berehat...sejadah adalah tilammu...dahi adalah bantalmu...kain sembahyang adalah selimutmu....
ahh!!di mana diri mu yang dulu???

Allah.......jauhnya aku daripada-Mu Tuhan....
video

_________________________________________________________________
Hari itu..pada pagi yang hening...Dia menggerakkan hatiku..membangunkan jasadku selepas dimatikan seketika..
Alhamdulillah...
Aku tersungkur sujud dalam kehibaan...hibanya hati tatkala merasakan Dia masih sudi menjemputku menjadi tetamu dinihari-Nya...
Allah...malunya aku pada-Mu Tuhan...
Tiada permintaan lain melainkan pengaduan rindu dan ampunan dosa-dosa semalam...

"Allah ya Rabb...andai hati ini telah mati...kurniakan daku hati yang baru...maafkan hamba-MU ya Rabb kerana lalai daripada matlamat sebenar penciptaanku...ampunilah segala dosaku ya Allah..."

Alhamdulillah...
tiada pengucapan lain melainkan hamdalah kepada-Nya...

Hembusan bayu yang tidak pernah diminta bayarannya ku nikmati sepuasnya seusai sahaja bertahajjud...alhamdulillah...tekad hatiku..ku ingin melangkah mencari hati dan diriku yang dahulu... alhamdulillah...Dia menuntun setiap langkahanku...malunya amat terasa...malunya aku dengan kasih sayang-Mu Tuhan...namun.itulah diriku...bagiku...meskipun malu yang teramat aku akan tetap menjadi si fakir kepada Pencipta-ku...meskipun selalu berbuat kesilapan sehingga mengundang kemurkaan-Nya..aku akan tetap menadah tangan memohon ampunan...dan apa yang menjadi harapanku agar Dia Yang Esa tidak menghilangkan perasaan malu itu dalam diriku...

Exam??
Masih lagi memikirkannya..mustahillah untuk meninggalkannya...alhamdulillah...
ku punyai seorang abang...seorang abang yang banyak mengajarku erti kehidupan...ku pelajari daripadanya sedikit demi sedikit...ku contohi sikapnya yang cekal dalam melalui liku-liku kehidupan...dialah penguat hatiku selepas segala pengaduan ku curahkan kepada Kekasih tercinta...dialah qudwah hasanahku selepas baginda s.a.w...

kekasih hati tercinta yang juga merupakan sahabatku juga telah menghadiahkan sepotong ayat suci Al-Quran sebagai hadiah buatku...barakallah alaik Sharifah Asma Fashihah...
Seorang sahabat tersayang juga telah menghadiahkanku kata-kata semangat..."kita tak perlu kejar dunia...biar dunia mengejar kita....tak perlu kejar pointer tapi kejarlah ilmu agar pointer yang mengejar kita..."hehe...lucu jugak ayat dia yang terakhir tu ya??tapi ayat inilah yang menguatkan lagi tekadku..

Subhanallah...dalam senyuman ku ucapkan jutaan terima kasih buat mereka dan ramai lagi insan-insan yang rapat denganku datang menghulurkan semangat buatku...alhamdulillah...
dan hanya Allah yang mampu membalasnya...

Dunia dakwah pula bagaimana??
Alhamdulillah wa insya-Allah...seiring dengan perjalananku sebagai seorang siswi...
Aku berpegang pada satu prinsip...jika tak boleh buat semua jangan tinggal semua...

Ayuh!!
Melangkah duhai mujahidah!!
Kamu ansarullah bukan!!!??

Insya-Allah...
Hayati bersama...



Thursday, 1 December 2011

CINTA @ COUPLE...

Pada saya, seorang lelaki yang berusaha mendapatkan seorang perempuan dengan cara yang syara’ itu adalah satu cara percintaan.
Apa itu cinta pada definisi saya?
Definisi saya pada cinta adalah: “Kita hendak masuk syurga Allah dengan dia”Justeru, apa-apa sahaja perbuatan yang membawa si lelaki dan si perempuan ke neraka, adalah satu pembatalan pada cinta itu sendiri.
Di sini, saya simpulkan perkataan BERCINTA sebagai: “Lelaki dan perempuan yang berkasih sayang atas jalan yang syar’ie, tidak melanggar hukum Allah SWT”Maka, berdasarkan definisi itu, bagaimanakah hendak bercinta?
Pertama sekali, anda kena buang apa-apa sahaja didikan cinta dari drama, filem, novel-novel yang anda baca. Jangan sesekali anda sinonimkan perkataan BERCINTA itu dengan tindakan-tindakan mereka.

Pada saya, apa-apa sahaja yang membawa kepada kemurkaan Allah dan boleh melemparkan kita ke neraka, tiada cinta di dalamnya.
Kedua, serius. Tak payah lah nak mengorat tak boleh blah. Nak testing-testing sembang ke apa ke. Bila timbul rasa cinta, maka mulakan dengan menyelidiki latar belakangnya. Boleh tanya ramai orang. Kemudian buat istikharah. Seterusnya bila dah yakin, hubungi terus ibu bapa si dia. Kalau takut, boleh juga terus cakap kat dia, hantar surat ke untuk luahkan bahawa kita memang cinta pada dia dan ingin jumpa ibu bapa dia. Bila dia approve, boleh proceed ke langkah seterusnya.(ada juga orang kata, tackle mak ayah dulu adalah cara yang terbaik)
Ketiga, selepas ibu bapa sudah dimaklumi, baru mulakan perhubungan di bawah pengawasan ibu bapa. Baru mula ta’aruf, baru mula sembang, baru mula berjumpa dan semestinya dalam kondisi yang syar’ie dan terjaga pula adab-adabnya. Bukan berdua-duaan(baik di alam realiti atau alam maya), tiada pula sentuh menyentuh. Membina kesefahaman untuk membangunkan satu keluarga yang diredhai Allah SWT.
Keempat: Percepatkan perkahwinan jika berkemampuan. Jika belum berkemampuan, maka seringlah berhubungan dengan penjaga si pasangan untuk mengeratkan hubungan dan menjaga silaturrahim seterusnya membina kesefahaman dalam rangka untuk menjaga diri sendiri dan mengawal hubungan itu agar kekal di dalam batasan syara’.
4 step ini, pada saya sudah boleh dinamakan BERCINTA.
Hendak bergerak lebih jauh dalam BERCINTA, hendak sentuh-sentuh, hendak minum satu straw makan satu pinggan, hendak buat itu ini, ha… kena lepas satu lagi boarder iaitu PERKAHWINAN.

p/s : artikel ini adalah sebahagian daripada penulis novel Hilal Ashraf,langit Ilahi...semoga mendapat manfaat bersama...
Pesanku padamu insan bernama hawa...usah khuatir akan jodohmu...kerna percayalah bahawa adam yang telah ditentukan untuk mu akan mencarimu jua...kata abangku...
si adam akan mencari jua tulang rusuknya yang hilang... 
 maka percaya dan yakin jodohmu pasti ada...

Pesanku padamu duhai adam... 

bijaksanalah dalam mengintai si permata...

jangan sewenang-wenangnya engkau mencerobohi lubuk hati si hawa...bimbang menyesal tak berkesudahan...andai sudah berkenan dan yakin dengan agamanya..maka melangkahlah dengan langkahan yang pasti...

dirimu rijal yang hebat bukan??

Usah khuatir andai dirimu ditolak..usah berasa malu dengannya...tapi banggalah kerana dirimu insan pilihan yang hebat yang berusaha mencari si mawar berduri...untuk dijadikan suri di hati...

Pesanku pada diri sendiri dan kamu...andai sudah bertemu pemuda/hawa pilihan hati...maka berusahalah sebaik mungkin untuk menjaga dan mendidik hati...tundukkan nafsu dengan iman dan akal yang waras...pasti dirimu berjaya...insya-Allah...

Hayati bersama....khair insya-Allah...


video