Sunday 14 October 2012

Tangisan seorang pencinta..

Cuaca yang lembab lagi menyejukkan mengulit mataku untuk menyambung tidur...waaa....bestnyer tidooo.....huhuuuu...berselimutkan telekong sembahyang terus ku baringkan diri di hamparan sejadah...

"Na....baca quran...baca quran.....ingat pesan Nabi??baca Quran sebelum melihat dunia..."

mata masih terpejam sedangkan hati dan akal gasak menyuruh bangun dan mencapai ayat-ayat cinta-Nya untuk dibaca dan ditadabbur....namun, aku masih berkira-kira...

Ya Allah..betapa malasnya aku...iman memujuk beribadah...nafsu memujuk sambil menggoda dengan kesejukan keadaan supaya teruskan niatku untuk tidur...

akhirnya.................

kalah jua aku dalam perang batin..kalah semasa akal dan nafsu berperang...kalah semasa akal dan iman masih giat mengasak supaya bangun...tp aku???aku tertido jgk sedang asyik nafsu dan akal berperang....

boleh k macam tu?ah..betapa tidak mahunya diriku mengaku bahawa aku telah tewas....aku sendiri yang memenangkan nafsuku....ah...sekali lagi aku tewas....

Tuhan..
seringkali diri tersungkur dalam mujahadah...
terkadang merasakan diri tidak mampu lagi bangkit..
namun..ku tahu..itu juga bisikan nafsuku..

Tuhan..
betapa Engkau Maha Mengetahui keadaan diriku...
betapa Engkau Mengetahui terlukanya imanku
tatkala aku tewas dengan nafsuku...

Tuhan...
aku sedang meniti jalan mujahadah...
aku juga sedang meniti jalan taubat...
aku juga sedang persiapkan diriku di atas sebuah tangisan
supaya aku menjadi mujahadah yang kuat..

Tuhan..
di mana harusku bergantung tanpa-Mu..
ke mana harus ku ayun langkahanku andai bukan menuju redha-Mu..

Tuhan..
izinkan ku berlari di atas titian redhaMu
meskipun langkahanku sering kali pincang..
izinkan al-faqir ini...
izinkanlah ya Allah........

No comments:

Post a Comment